Slynga en snodd

När jag i alla fall är inne på snoddar så är det kul att ta upp slynggaffeln, som ger kantiga urstarka snoddar. Kallas också påtgaffel. Tekniken är urgammal. Redan vikingarna slyngade sina snoddar med hjälp av fiskben formade till gafflar.

Slyngning tycker nog en del är lite tålamodsprövande men om man inte använder för fina garner så går det, när man fått in snitsen, ganska fort.

Slynggafflar finns att köpa i hemslöjdsaffärer. Eller på nätet.

Här visas tekniken på Youtube. Om hålet på handtaget inte finns från början kan man borra upp det. Men man klarar sig bra även utan det.

2 Responses to “Slynga en snodd”


  1. 1 Maria september 12, 2010 kl. 9:09 f m

    Slynggaffel! Är det en sådan jag har i lådan. Jag har så undrat vad det är och ingen jag har frågat har vetat det heller. Nu blev jag inspirerad att prova! Tack!

  2. 2 hasselmark september 12, 2010 kl. 9:38 f m

    Kul! Berätta gärna om din slyngning. Det blir riktigt vackert att använda flerfärgade garner med täta färgrapporter.


Kommentera

När jag inte skriver och fotograferar går jag till rummet där dammråttan bor.

Intresserad?